EspañolEnglishEuskeraCatalà

Extensión Universitaria

9 de abril de 2024

Conferència - Antoni Tàpies: Cine, materia y pensamiento.

  • Barcelona

  • Presencial

  • Cursos de centros

  • 9 de abril de 2024

Presencial
9 de abril de 2024

Conferència - Antoni Tàpies: Cine, materia y pensamiento.

Imprimir PDF

En el centenari del naixement de Tàpies li fem un homenatge amb l’objectiu de veure com la seva obra es fonamenta en la creació i presentació de l’objecte, mitjançant el propòsit d’exhibir el real per a evitar la representació.

Llenços i escultures que miren cap a l’interior responen al rebuig de l’art “preestablert”, el de labor mimètica, l’objectiu de la qual no és un altre que el de retratar l’extern per mitjà d’una “realitat” duplicada.

Una estètica minimalista basada en la matèria, els signes i el “art brut”; influenciada també pels corrents artístics del moment, les filosofies orientals i pel cinema.

L’artista visiona pel·lícules clàssiques en la seva llar amb els seus amics alguns dijous a la tarda; el que provoca no sols la creació d’un estil, sinó també el naixement del pensament estètic que deriva cap a la configuració de les seves composicions.

A través d’unes certes variables, examinarem algunes d’aquestes pel·lícules per a comprovar la seva presència en la seva obra, i observar, alhora, el que té aquesta d’autobiogràfica.

En centrar-nos en la matèria en l’art, veiem com les seves creacions experimenten una ràpida degradació. Tàpies recolza la descomposició, el pas del temps i la pèrdua de la idea d’eternitat de l’art. Una postura que mantenien els surrealistes i que la identifiquem en el film “Un Chien Andalou” (1929) de Buñuel, amb la seqüència del ruc putrefacte jaient sobre un piano.

Sobre el pensament, l’artista ens indica… “Penso que una obra d’art hauria de deixar perplex a l’espectador, fer-li meditar sobre el sentit de la vida”. Una inquietud existencial plasmada en els primers compassos de la pel·lícula d’Ingmar Bergman “El Setè segell” (1957), quan el seu protagonista repta a la mort a una partida d’escacs per a intentar desembarassar-se d’ella.

Respecte als corrents artístics, “Entr’acte” (René Clair, 1924) és una composició fílmica de clara connexió dadaista, en la qual la construcció narrativa del mode de representació clàssic brilla per la seva absència, ja que les seqüències se succeeixen a mode de símbols sense vinculació aparent.

Finalment, descobrim les filosofies orientals a través de cintes japoneses, com ara “Rashomon” (Akira Kurosawa, 1950), “Conte de lluna pàl·lida” (Kenji Mizoguchi, 1953), o "Dona de Tòquio” (Yasujiro Ozu, 1933), amb estructures lingüístiques pròximes a les de la seva obra, des de les quals ens espia l’ànima de l’artista.

Lloc i dates
9 de abril de 2024
De 18:00 a 20:00 h
Espais en els quals es desenvolupa: Aula 2
Lugar:

Barcelona


Presencial
Aquesta activitat es desenvolupa presencialment.
Inscripció
  Ordinària
PreuGratuïta
Altres activitats del cicle
Aquesta activitat pertany al cicle feta , format per les següents activitats:

Ponent
José Luis Subías Barrera
Professor tutor d’Art Contemporàni i Cinema a UNED Barcelona
Dirigit a
A tot el públic interessat en la figura d’Antoni Tàpies.
Objectius
  • Fer memòria del centenari de Tàpies.  
  • Revisar la trajectòria.  
  • Comprendre un estil molt particular.  
  • Veure la presència del cinema en la seva obra.  
  • Interrelacionar les seqüències de les pel·lícules amb les seves obres.  
  • Descobrir el pensament a través de les imatges cinematogràfiques.  
  • Gaudir de la seva poesia.
Objectius de Desenvolupament Sostenible

Aquesta activitat impacta en els següents Objectius de Desenvolupament Sostenible:

Més informació
UNED Barcelona
Avda. de Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona Barcelona
93 396 80 59 / activitats@barcelona.uned.es
Imatges de l’activitat
Saltar al contenido
  • Facebook

  • Twitter

  • UNED