EspañolEnglishEuskeraCatalà
  • Barcelona

  • Online o presencial

  • Cursos de centros

  • del 8 al 15 de novembre de 2024

Online o presencial
del 8 al 15 de novembre de 2024

Aproximació a l’abúso sexual infantil: detecció, prevenció i actuació

Imprimir PDF

Idioma: castellà

D’acord amb les últimes dades disponibles, 1 de cada 5 nens i nenes són víctimes de violència sexual a Europa (Consell d’Europa, 2010). Les xifres són similars a Espanya, on segons l’informe de Save the Children (2017) “Ojos que no quieren ver”, entre un 10 i un 20% de persones han patit abus sexual infantil (ASI). A més, a les alarmants xifres prèvies, es suma l’increment degut a la pandèmica, d’un 10% segons fonts com la Fundació d’Ajuda a Nens i Adolescents en Risc, ANAR (2020).

L’abús sexual infantil té greus conseqüències, entre elles: problemes de salut física (lesions i enfermetats); dificultats d’aprenentatge (problemes de rendiment a l’escola); conseqüències psicològiques i emocionals (trastons afectius, trauma, ansietat, inseguretat y destrucció de l’autoestima); problemes de salut mental (ansietat i trastorns depresius, trastorns dissociatius o intents de suïcidi) i comportaments perjudicials per a la salut (abús de substàncies addictives o la iniciació precoç en l’activitat sexual).

A la resposta que es dona a aquesta realitat, es troben nombroses faltes i falls. Sorprèn que entre les notificacions del Registre Unificat de Serveis Socials sobre Violència contra la Infància (RUSSVI) a l’any 2020, només un 9% procedeixen dels serveis sanitaris, entre ells, professionals de la psicologia. A més, del total de casos d’ASI, només el 15% són denunciats (Save the Children Espanya, 2017).

La formació especialitzada és molt limitada i quan existeix s’ofereix en espais específics d’educació informal. Només el 13,1% dels estudiants de Psicologia té coneixement de mètodes d’avaluació de l’abús sexual infantil  (Pereda et al., 2012). En quant a l’àmbit educatiu, només el 15% de les escoles que van tenir coneixement d’abusos sexuals ho van informar. Save the Children (2017) apunta que la formació inicial del professorat no menciona en cap moment dada alguna sobre abusos sexuals contra menors i, per tant, recull la necessitat de dotar d’informació i eines al personal docent. Així mateix, la Llei de protecció integral a la infància i la adolescència davant a la violència recull lanecessitat de formació especialitzada, inicial i contínua en matèria de drets fonamentals de la infància i la adolescència als professionals que tinguin un contacte habitual amb persones menors d’edat. 

Aquest curs ajudarà a estudiants i professionals en contacte amb la població infanto-juvenil a comprendre detalladament la problemàtica de l’ASI, així com dur a terme una adequada prevenció i detecció, utilitzant les tècniques més actualitzades ia valades per les Guies Internacionals.

Lloc i dates
Del 8 al 15 de novembre de 2024
De 15:00 a 20:00 h

Lloc:

Barcelona


Horas
Hores lectives: 10
Online o presencial
Puedes elegir la asistencia presencial o la asistencia online en directo.
Programa
  • divendres, 8 de novembre
    • 15:00-20:00 h. Conceptualización y prevención del abuso sexual infantil
      • Victoria Espinosa Lorenzo Doctora en Psicologia clínica (UNED). Psicòloga general sanitària especialitzada en trauma, trauma, aferrament i maltractament i abús sexual infantil. Investigadora al Parc Sanitari Sant Joan de Déu i docent universitària. Compte amb àmplia experiència en recerca i docència en psicopatologia infantil i juvenil: diagnòstic, avaluació i tractament psicològic. Professora-tutora a la UNED. Terapeuta EMDR de població infanto-juvenil i adulta. Membre del Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
      • Laura Núñez Moreno Psicòloga General Sanitària i Terapeuta EMDR de població infantojuvenil i adulta. Experta en Criminologia. Compta amb àmplia formació en trauma, dissociació, maltractament i abús sexual infantil i aferrament. Desenvolupa la seva pràctica professional a la clínica privada. Dissenya i imparteix formació a professionals. És coautora del Protocol de Detecció i Notificació de Casos d’Agressió Sexual Infantil de l’Ajuntament de Torrejón de Ardoz. Coordinadora Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
  • divendres, 15 de novembre
    • 15:00-20:00 h. Indicadores para la deteccion, actuación ante la revelación y principios de la intervención del abuso sexual infantil.
      • Victoria Espinosa Lorenzo Doctora en Psicologia clínica (UNED). Psicòloga general sanitària especialitzada en trauma, trauma, aferrament i maltractament i abús sexual infantil. Investigadora al Parc Sanitari Sant Joan de Déu i docent universitària. Compte amb àmplia experiència en recerca i docència en psicopatologia infantil i juvenil: diagnòstic, avaluació i tractament psicològic. Professora-tutora a la UNED. Terapeuta EMDR de població infanto-juvenil i adulta. Membre del Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
      • Laura Núñez Moreno Psicòloga General Sanitària i Terapeuta EMDR de població infantojuvenil i adulta. Experta en Criminologia. Compta amb àmplia formació en trauma, dissociació, maltractament i abús sexual infantil i aferrament. Desenvolupa la seva pràctica professional a la clínica privada. Dissenya i imparteix formació a professionals. És coautora del Protocol de Detecció i Notificació de Casos d’Agressió Sexual Infantil de l’Ajuntament de Torrejón de Ardoz. Coordinadora Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
Assistència
Aquesta activitat permet a l'estudiant participar amb assistència presencial o assistència online en directo, sense necessitat d'anar al centre.
Inscripció
  Ordinària Àmbit UNED
Preu60 €50 €
Altres activitats del cicle
Aquesta activitat pertany al cicle Actualment , format per les següents activitats:

Ponents
Victoria Espinosa Lorenzo
Doctora en Psicologia clínica (UNED). Psicòloga general sanitària especialitzada en trauma, trauma, aferrament i maltractament i abús sexual infantil. Investigadora al Parc Sanitari Sant Joan de Déu i docent universitària. Compte amb àmplia experiència en recerca i docència en psicopatologia infantil i juvenil: diagnòstic, avaluació i tractament psicològic. Professora-tutora a la UNED. Terapeuta EMDR de població infanto-juvenil i adulta. Membre del Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
Laura Núñez Moreno
Psicòloga General Sanitària i Terapeuta EMDR de població infantojuvenil i adulta. Experta en Criminologia. Compta amb àmplia formació en trauma, dissociació, maltractament i abús sexual infantil i aferrament. Desenvolupa la seva pràctica professional a la clínica privada. Dissenya i imparteix formació a professionals. És coautora del Protocol de Detecció i Notificació de Casos d’Agressió Sexual Infantil de l’Ajuntament de Torrejón de Ardoz. Coordinadora Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
Dirigit a
Estudiants de grau de psicologia i educació. Profesionals i futurs profesionals en contacte amb la infància i adolescència.
Objectius
Objectiu general:
  • Formar en la prevenció i detecció de casos d’abús sexual infantil a menors en diferents contextos (ex. educatiu/psicoterapèutic)

Objectius específics:
  • Familiaritzar-se amb el concepte, les tipologies, la prevalença i la incidència, els mites i les realitats, els factors de risc i protecció i les conseqüències de l’abús sexual infantil. 
  • Conèixer elements, materials i activitats de prevenció davant de situacions d’abús sexual a l’àmbit educatiu/psicosanitari. 
  • Aprendre a detectar l’abús sexual infantil i conèixer quins són els indicadors. 
  • Garantir la correcta comunicació i coordinació en possibles situacions dabús sexual infantil, ja siguin greus, moderats o lleus. 
  • Reflexionar sobre la posició dels professionals envers els infants o adolescents en risc. 
  • Conéixer el recorregut dels casos d’abús sexual infantil i els diferents recursos implicats. Conéixer l’esquema de la intervenció clínica dels casos d’abús sexual infantil.
Metodologia
Durant la impartició del curs es combinarà l’ensenyament de continguts de caràcter teòric/descriptiu amb la formació en habilitats i tècniques terapèutiques/pràctiques de caràcter aplicat. 
  Requisits per a obtenir els ECTS:
  • Assistir al 85% de les sessions (obligatori) 
  • Realitzar exercicis / avaluació proposada pel ponent (opcional)
Més informació
UNED Barcelona
Avda. de Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona Barcelona
93 396 80 59 / activitats@barcelona.uned.es
Imatges de l’activitat
Saltar al contenido
  • Facebook

  • Twitter

  • UNED