Online o presencial
del 8 al 15 de novembre de 2024
Aproximación al abuso sexual infantil: detección, prevención y actuación
Idioma: castellà
D’acord amb les últimes dades disponibles, 1 de cada 5 nens i nenes són víctimes de violència sexual a Europa (Consell d’Europa, 2010). Les xifres són similars a Espanya, on segons l’informe de Save the Children (2017) “Ojos que no quieren ver”, entre un 10 i un 20% de persones han patit abus sexual infantil (ASI). A més, a les alarmants xifres prèvies, es suma l’increment degut a la pandèmica, d’un 10% segons fonts com la Fundació d’Ajuda a Nens i Adolescents en Risc, ANAR (2020).
L’abús sexual infantil té greus conseqüències, entre elles: problemes de salut física (lesions i enfermetats); dificultats d’aprenentatge (problemes de rendiment a l’escola); conseqüències psicològiques i emocionals (trastons afectius, trauma, ansietat, inseguretat y destrucció de l’autoestima); problemes de salut mental (ansietat i trastorns depresius, trastorns dissociatius o intents de suïcidi) i comportaments perjudicials per a la salut (abús de substàncies addictives o la iniciació precoç en l’activitat sexual).
A la resposta que es dona a aquesta realitat, es troben nombroses faltes i falls. Sorprèn que entre les notificacions del Registre Unificat de Serveis Socials sobre Violència contra la Infància (RUSSVI) a l’any 2020, només un 9% procedeixen dels serveis sanitaris, entre ells, professionals de la psicologia. A més, del total de casos d’ASI, només el 15% són denunciats (Save the Children Espanya, 2017).
La formació especialitzada és molt limitada i quan existeix s’ofereix en espais específics d’educació informal. Només el 13,1% dels estudiants de Psicologia té coneixement de mètodes d’avaluació de l’abús sexual infantil (Pereda et al., 2012). En quant a l’àmbit educatiu, només el 15% de les escoles que van tenir coneixement d’abusos sexuals ho van informar. Save the Children (2017) apunta que la formació inicial del professorat no menciona en cap moment dada alguna sobre abusos sexuals contra menors i, per tant, recull la necessitat de dotar d’informació i eines al personal docent. Així mateix, la Llei de protecció integral a la infància i la adolescència davant a la violència recull lanecessitat de formació especialitzada, inicial i contínua en matèria de drets fonamentals de la infància i la adolescència als professionals que tinguin un contacte habitual amb persones menors d’edat.
Aquest curs ajudarà a estudiants i professionals en contacte amb la població infanto-juvenil a comprendre detalladament la problemàtica de l’ASI, així com dur a terme una adequada prevenció i detecció, utilitzant les tècniques més actualitzades ia valades per les Guies Internacionals.
- Lloc i dates
- Del 8 al 15 de novembre de 2024
De 15:00 a 20:00 h
Lloc: Barcelona
- Online o presencial
- Puedes elegir la asistencia presencial o la asistencia online en directo.
- Programa
- divendres, 8 de novembre
- 15:00-20:00 h. Conceptualización y prevención del abuso sexual infantil
- Victoria Espinosa Lorenzo Doctora en Psicologia clínica (UNED). Psicòloga general sanitària especialitzada en trauma, trauma, aferrament i maltractament i abús sexual infantil. Investigadora al Parc Sanitari Sant Joan de Déu i docent universitària. Compte amb àmplia experiència en recerca i docència en psicopatologia infantil i juvenil: diagnòstic, avaluació i tractament psicològic. Professora-tutora a la UNED. Terapeuta EMDR de població infanto-juvenil i adulta. Membre del Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
- Laura Núñez Moreno Psicòloga General Sanitària i Terapeuta EMDR de població infantojuvenil i adulta. Experta en Criminologia. Compta amb àmplia formació en trauma, dissociació, maltractament i abús sexual infantil i aferrament. Desenvolupa la seva pràctica professional a la clínica privada. Dissenya i imparteix formació a professionals. És coautora del Protocol de Detecció i Notificació de Casos d’Agressió Sexual Infantil de l’Ajuntament de Torrejón de Ardoz. Coordinadora Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
- divendres, 15 de novembre
- 15:00-20:00 h. Indicadores para la deteccion, actuación ante la revelación y principios de la intervención del abuso sexual infantil.
- Victoria Espinosa Lorenzo Doctora en Psicologia clínica (UNED). Psicòloga general sanitària especialitzada en trauma, trauma, aferrament i maltractament i abús sexual infantil. Investigadora al Parc Sanitari Sant Joan de Déu i docent universitària. Compte amb àmplia experiència en recerca i docència en psicopatologia infantil i juvenil: diagnòstic, avaluació i tractament psicològic. Professora-tutora a la UNED. Terapeuta EMDR de població infanto-juvenil i adulta. Membre del Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
- Laura Núñez Moreno Psicòloga General Sanitària i Terapeuta EMDR de població infantojuvenil i adulta. Experta en Criminologia. Compta amb àmplia formació en trauma, dissociació, maltractament i abús sexual infantil i aferrament. Desenvolupa la seva pràctica professional a la clínica privada. Dissenya i imparteix formació a professionals. És coautora del Protocol de Detecció i Notificació de Casos d’Agressió Sexual Infantil de l’Ajuntament de Torrejón de Ardoz. Coordinadora Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
- Assistència
- Aquesta activitat permet participar amb assistència presencial o assistència online en directo, sense necessitat d'anar al centre.
- Inscripció
| Ordinària | Àmbit UNED |
---|
Preu | 60 € | 50 € |
---|
- Altres activitats del cicle
- Aquesta activitat pertany al cicle feta , format per les següents activitats:
- novembre 2022 José Luis López Vázquez : Entre la risa y el llanto
- novembre 2022 Conferencia-debate: Geografía del Abandono
- desembre 2022 Cicle de conferències a Cabrils: Fronteras, zonas de fricción y capitalismo caníbal
- desembre 2022 Presentació del programa Sènior a Barcelona i Tasts: “El amor en la Grecia Antigua” i “Ens alimentem o ens nodrim?”
- desembre 2022 Cicle de conferències a Cabrils: La violència política durant la Transició: 1975-1982
- desembre 2022 Presentació del programa Sènior i Tasts: “Cultura de Pau en un món de guerra” i “De Stiegliz a Ouka Leele: vida, fotografia i poesia visual"
- febrer 2023 Patrimoni natural de Catalunya
- febrer 2023 Del Museo “almacén” al Museo social: Una revisión de la Institución museística ante los retos del s. XXI
- febrer 2023 Vides Accelerades, poder i alienació: La proposta crítica de Hartmut Rosa
- febrer 2023 Mujeres artistas surrealistas
- març 2023 Sortida: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Col·lecció d'art gòtic
- abril 2023 Vides d'art II. Viatge a una obra a partir de la biografia de l'artista
- abril 2023 Biografies pacifistes
- abril 2023 Agua, energía y alimentación. 3 elementos básicos unidos por el Desarrollo Sostenible.
- abril 2023 Las manifestaciones artísticas de la orden cisterciense en la Edad Media Peninsular
- abril 2023 Los conceptos fundamentales del pensamiento de Marx y sus herencias
- abril 2023 Introducción a la Protección de Datos Personales y Ciberseguridad
- novembre 2023 Las artes plásticas en el Expresionismo alemán: El puente, el jinete azul y la nueva objetividad (Nueva edición)
- novembre 2023 Introducción al Legal Tech, protección de datos personales y Ciberseguridad
- desembre 2023 Introducció a la Contractació Pública
- desembre 2023 10.30h - Visita a l’Exposició temporal Miró-Picasso del Museu Picasso.
- desembre 2023 11.30h- Visita a l’Exposició temporal Miró-Picasso del Museu Picasso. (Nueva edición)
- desembre 2023 Presentació del 2n quadrimestre del Programa Sènior- Barcelona 2023-24 + Tasts (15/12/2023)
- desembre 2023 La Novel·la negra. Història i característiques d’un gènere. Del menyspreu a gènere de moda.
- abril 2024 Pedagogia de la mort
- abril 2024 Vides d’art. El Barroc
- abril 2024 Conferència - Antoni Tàpies: Cine, materia y pensamiento.
- abril 2024 Sortida: Tàpies. L’empremta del zen.
- abril 2024 Portugal, 50 anys del 25 d’abril. Del feixisme a la revolució
- abril 2024 Aquest mes llegim: “La història dels vertebrats " amb presència de l'autora Mar García Puig
- maig 2024 Aquest mes llegim: “A les dues seran les tres " amb presència de l'autor, Sergi Pàmies.
- juny 2024 Presentación del 1er cuatrimestre del Programa Sènior- Barcelona 2024-25 + Tasts (18/06/2024)
- juny 2024 Presentació del 1er quadrimestre del Programa Sènior- Barcelona 2024-25 + Tasts (21/06/2024)
- setembre 2024 El histórico siglo XX: del Imperialismo a la Gran Guerra (1880-1920)
- setembre 2024 Jujol. L’arquitecte de les formes, les textures i el color
- setembre 2024 El expresionismo vienés
- setembre 2024 La invención de la fotografía y la primera ola del feminismo
- octubre 2024 Sortida Recinte Modernista Sant Pau (Domènech i Montaner. Art total)
- novembre 2024 Comer, beber, pensar
- novembre 2024 Piet Mondrian y De Stijl
- novembre 2024 Revolución Circular: solución a la limitación de recursos del planeta
- novembre 2024 El patrimoni natural de Catalunya
- novembre 2024 Aquest mes llegim: El Retrat de Matrimoni de Maggie O’Farrell
- novembre 2024 Sortida a Canet (Domènech i Montaner. Art total)
- novembre 2024 30 años: Pero... ¿quién nos habla en Pulp Fiction?
- novembre 2024 Frida Kahlo, una icona feminista
- desembre 2024 Horitzons globals de guerra i pau des de la Mediterrània
- gener 2025 Conjunt Romà de Centcelles (Constantí, Tarragona)
- gener 2025 Aquest mes llegim: “Confeti” amb presència de l'autor, Jordi Puntí
- febrer 2025 La emergencia climática. Una realidad científica, social y económica
- febrer 2025 Problemes ètics del transhumanisme
- febrer 2025 Presentació del llibre “La mujer ciega que podía ver con la lengua”
- febrer 2025 Com afrontem les malalties infeccioses. Roda el món i torna al Born.
- febrer 2025 Desigualdad, precariedad y crisis de la democracia
- març 2025 Evolució, dones i cacics. Una història de la Prehistòria
- març 2025 Feminisme socialista. L'origen del 8M
- març 2025 Xerrada informativa sobre sortides professionals de la Psicologia, a càrrec del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya (COPC)
- març 2025 Aquest mes llegim: “La Llamada. Un retrato” de Leila Guerriero
- Ponents
- Victoria Espinosa Lorenzo
- Doctora en Psicologia clínica (UNED). Psicòloga general sanitària especialitzada en trauma, trauma, aferrament i maltractament i abús sexual infantil. Investigadora al Parc Sanitari Sant Joan de Déu i docent universitària. Compte amb àmplia experiència en recerca i docència en psicopatologia infantil i juvenil: diagnòstic, avaluació i tractament psicològic. Professora-tutora a la UNED. Terapeuta EMDR de població infanto-juvenil i adulta. Membre del Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
- Laura Núñez Moreno
- Psicòloga General Sanitària i Terapeuta EMDR de població infantojuvenil i adulta. Experta en Criminologia. Compta amb àmplia formació en trauma, dissociació, maltractament i abús sexual infantil i aferrament. Desenvolupa la seva pràctica professional a la clínica privada. Dissenya i imparteix formació a professionals. És coautora del Protocol de Detecció i Notificació de Casos d’Agressió Sexual Infantil de l’Ajuntament de Torrejón de Ardoz. Coordinadora Grup de Treball de Maltractament/Abús Sexual Infantil del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.
- Dirigit a
- Estudiants de grau de psicologia i educació. Profesionals i futurs profesionals en contacte amb la infància i adolescència.
- Objectius
- Objectiu general:
- Formar en la prevenció i detecció de casos d’abús sexual infantil a menors en diferents contextos (ex. educatiu/psicoterapèutic)
Objectius específics: - Familiaritzar-se amb el concepte, les tipologies, la prevalença i la incidència, els mites i les realitats, els factors de risc i protecció i les conseqüències de l’abús sexual infantil.
- Conèixer elements, materials i activitats de prevenció davant de situacions d’abús sexual a l’àmbit educatiu/psicosanitari.
- Aprendre a detectar l’abús sexual infantil i conèixer quins són els indicadors.
- Garantir la correcta comunicació i coordinació en possibles situacions dabús sexual infantil, ja siguin greus, moderats o lleus.
- Reflexionar sobre la posició dels professionals envers els infants o adolescents en risc.
- Conéixer el recorregut dels casos d’abús sexual infantil i els diferents recursos implicats. Conéixer l’esquema de la intervenció clínica dels casos d’abús sexual infantil.
- Metodologia
- Durant la impartició del curs es combinarà l’ensenyament de continguts de caràcter teòric/descriptiu amb la formació en habilitats i tècniques terapèutiques/pràctiques de caràcter aplicat.
Requisits per a obtenir els ECTS:- Assistir al 85% de les sessions (obligatori)
- Realitzar exercicis / avaluació proposada pel ponent (opcional)
- Més informació
- UNED Barcelona
Avda. de Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona Barcelona
93 396 80 59 / activitats@barcelona.uned.es - Imatges de l’activitat
